درمانی برای کمک به کاهش وزن و بهبود دیابت درمیمونها

آنتی بادی جدیدی که در آزمایشگاه ساخته شده است می تواند عملکرد یک مولکول طبیعی را که سبب کاهش وزن در میمونها می شود، تقلید نماید.همچنین بنظر میرسد  آنتی بادی مهندسی شده حساسیت به انسولین را بهبود دهد  که می تواند با دیابت نوع 2 مقابله کرده ومیزان تری گلیسریدهایی که موجب سختی سرخرگها می شوند را کاهش دهد. به گفته ی نویسنده ی این مقاله Yang Li: نتایجی که در مدلهای حیوانی شرح داده  شد بسیار عمیق و امیدوار کننده است وما را بسیار هیجان زده کرده است ولی ما هنوزمشغول ارزیابی نتایج هستیم. Liمیگوید: این مهم است که به خاطر داشته باشیم که این یافته ها در میمون مشاهده  و تنها در یک شرایط پیش کلینیکی انجام شده است وهنوز مشخص نیست که چگونه این درمان در انسان جواب دهد.

نتایج این تحقیق درمجله ی Science Translational Medicineمنتشر گردید.

چاقی و همراه همیشگی آن دیابت نوع 2 مشکلات روبه رشدی در آمریکا هستند که بیم  آن می رود که سیستم مراقبت های سلامت جامعه را از پا در آوردند . درمان چاقی غالباً در دراز مدت موثر نیست. با وجود داروهای کنترل کننده ی دیابت هنوز بسیاری از افراد قادر به کنترل  قندخون خود و جلوگیری از بروز عوارض این بیماری نیستند. در تحقیق اخیر مولکولی که فاکتور شماره ی 21 رشد فیبروپلاست (FGF21)نام دارد، مورد بررسی قرار گرفت. اخیراً این مولکول مورد توجه بسیاری از محققین قرار گفت زیرا به نظر می رسد تأثیرات مثبت فراوانی بر چاقی و دیابت نوع 2 دارد.

 دربدن ما ، مولکول  FGF21هنگام ناشتا یا گرسنگی تولید میشود. دانشمندان هنوز در حال بررسی تأثیرات و تغییرات مثبتی هستند که مولکول FGF21القاء میکند اما آنها به فعال شدن  چربی قهوه ای با حضور این مولکول مشکوک هستند. استفاده از مولکول FGF21به عنوان یک روش درمانی موضوع چالش برانگیزی است به گفته ی دکتر Li: از آنجائیکه این مولکول درخون پایدار نیست، استفاده از آن بعنوان یک دارو بسیار سخت است. اومی افزاید : هر درمانی  که از یک مولکول پروتئینی طبیعی منشاء می گیرد نیاز به تزریق های مکرر دارد.

در تحقیق اخیر دکتر Liوهمکارانش روش متفاوتی را بکار گرفتند به جای  استفاده از FGF21به دنبال یافتن روش های پایدارتری برای فعال کردن مسیرهایی مشابه با مسیری بودند که FGF21آنرا فعال میکند.

محققین به مهندسی یک جایگزین برای این مولکول در آزمایشگاه پرداختند این  جایگزین آنتی بادیی بنام mimAb1بود آنها این آنتی بادی جدید را بروی  ده میمون چاق آزمایش و با ده میمون چاق دیگر به عنوان گروه کنترل مقایسه  نمودند. میمونهای گروه تحت درمان، 2 بار تزریق دریافت نمودند  یک تزریق در هفته ی اول و تزریق دیگر در هفته ی سوم.

 5 تا 6 هفته پس از تزریق اول میمونها ده درصد از وزن اولیه ی خود را  از دست دادند. کاهش در وزن بدن حداقل بمدت 9 هفته بعد از تزریق دوم همچنان حفظ گردید. از این گذشته این کاهش وزن بدون کاهش کالری دریافتی صورت گرفت. علاوه بر کاهش وزن ، بهبود حساسیت به انسولین ، کاهش اندازه ی دور کمر حیوانات و کاهش نمایه ی توده ی بدنی مشاهده گردید.

دکتر Liمی گوید :هنگامیکه ما آنتی بادی minAb1را در مدل حیوانی آزمایش کردیم تغییرات مفید زیادی رامشاهده نمودیم، نتایج بسیار امیدوار کننده بود.  او می افزاید علاوه بر این عوارض جانبی آشکاری از تزریق این آنتی بادی  مشاهده نشد (مانند افت قندخون)

دکتر Mezitisمتخصص غدد از نیویورک می گوید :نتایج این تحقیق بسیارعالی است اما هنوز بسیار ابتدایی می باشد، اما امیدوار کننده است.  ما باید از نتیجه ی این روش در انسان مطمئن شویم،  آیا این درمان در انسان نیز  با همین روش انجام میشود و آیا این نوع درمان در انسان ایمن است. او می افزاید حتی اگر این روش  درمان بخصوص برای چاقی و دیابت  درانسان جواب ندهد اما نشانه های زیادی درمورد مکانیزیم های دخیل در این بیماریها را برای ما آشکار خواهد کرد .

منبع:consumer.healthday.com